معرفی زبان برنامه نویسی شی گرا و متن باز پایتون
پایتون (به انگلیسی: Python) یک زبان برنامهنویسی شیءگرا، متن باز،تفسیری، سطح بالا، و همه منظوره است، که خیدو فان روسوم[a] آن را طراحی کردهاست، و اولین بار در سال 1991 منتشر شدهاست. فلسفه اصلی طراحی پایتون «خوانایی بالای کد» است و نویسههای فاصله خالی در آن معنادار هستند و مکرر استفاده میشوند. ساختار زبانی و دیدگاه شیءگرا در پایتون به گونهای طراحی شدهاست که به برنامهنویس امکان نوشتن کد منطقی و واضح (بدون ابهام) را برای پروژههای کوچک و بزرگ میدهد.
کلمات کلیدی و اصلی این زبان بهصورت حداقلی تهیه شدهاند و در مقابل کتابخانههایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.
برخلاف برخی زبانهای برنامهنویسی رایج دیگر که بلاکهای کد در آکولاد تعریف میشوند (بهویژه زبانهایی که از نحو زبان سی پیروی میکنند) در زبان پایتون از نویسه فاصله و جلو بردن متن برنامه برای مشخص کردن بلاکهای کد استفاده میشود. به این معنی که تعدادی یکسان از نویسه فاصله در ابتدای سطرهای هر بلاک قرار میگیرند و این تعداد در بلاکهای کد درونیتر افزایش مییابد. بدین ترتیب بلاکهای کد به صورت خودکار ظاهری مرتب دارند.
در پایتون مدلهای مختلف برنامهنویسی (از جمله شیگرا و برنامهنویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی میشود و برای مشخص کردن نوع متغیرها از یک سامانه? پویا استفاده میشود.
این زبان از زبانهای برنامهنویسی مفسر بوده و بهصورت کامل یک زبان شیءگرا است که در ویژگیها با زبانهای تفسیری پرل، روبی، اسکیم، اسمالتاک و تیسیال مشابهت دارد و از مدیریت خودکار حافظه استفاده میکند.
زبان پایتون 2 رسماً از سال 2020 دیگر پشتیبانی نمیشود و پایتون 2?7?18 آخرین نسخه? پایتون 2?7 و همچنین پایتون 2 است و ازاین به بعد دیگر هیچ وصله? امنیتیای یا بهبود دیگری در این نسخه داده نخواهد شد.[30][31]با پایان پشتیبانی از پایتون 2 فقط پایتون 3 نسخههای بعدی آن پشتیبانی خواهند شد.
پایتون پروژهای آزاد و متنباز توسعهیافتهاست و توسط بنیاد نرمافزار پایتون مدیریت میگردد.